Тақырып: «Балаңыздың солақай екенін қалай анықтауға болады?»
Логопед-мұғалым: Алексеева С.А.
Ежелгі заманнан бері солақай адамдарға айналасындағылар ерекше қызығушылық пен сақтықпен қарайды. Тіпті барлық солақайлар данышпан деген көзқарас болды. Сонымен, солақайлардың арасында көптеген көрнекті ғалымдар болғаны белгілі (Леонардо да Винчи, Дж.К.Максвелл, и.п.Павлов), саяси қайраткерлер (Юлий Цезарь, Александр Македонский, Бенджамин Франклин, Билл Клинтон, Джордж Буш), танымал жазушылар (В.И.Даль, Льюис Кэрролл), өнер қайраткерлері (Чарли Чаплин, Пол Маккартни).
Біздің сөйлеу қабілеті дамымаған балалармен жұмыс тәжірибемізде солақай балалар жиі кездеседі, негізінен бұл ұлдар. Егер бала сол қолын белсенді қолданса, бұл оның солақай екенін білдірмейді. Ол жай ғана солақай болуы мүмкін.
Солшылдық пен солақайлық ұғымдарының арасында түбегейлі айырмашылық бар.
Солақайлық-бұл жеке қалау, сол қолды күнделікті манипуляцияларында белсенді қолдану.
Солшылдық-бұл ең алдымен ми ұйымының түріне жататын күрделі сипаттама. Бұл мидың оң жарты шарының және дененің сол жақ жартысының (оң жарты шар) басқаратын басым позициясын көрсетеді. Яғни, нағыз солақайдың сол қолы ғана емес, сол аяғы, сол көзі, сол құлағы да жетекші болады.
Солақай-генетикалық деңгейде шығармашылық қабілеті дамыған эмоционалды, сенімді, шынайы адам. Балалар жас кезінен бастап шығармашылық әлемімен жақынырақ танысқысы келеді.
Яғни, солақай әлі солақай емес. Сонымен қатар, жазу үшін оң немесе сол қолды таңдау абсолютті белгі емес. Оң миы бар адам оң қолымен жаза алады, бірақ басқа іс-шаралар үшін ол сол жағын таңдайды.
«Балаңыздың солақай екенін қалай анықтауға болады?»
Сіздің балаңыздың солақай екенін 3 жастан 5 жасқа дейін түсінуге болады. Осы тест арқылы неғұрлым сенімді ақпарат бала 5 жасқа толған жағдайда ғана алынады. Бұған дейін оң немесе сол қолдың үстемдігі өзгеруі мүмкін.
1. Біз саусақтарымызды құлыпқа жабыстырамыз. Егер сол қолдың бас бармағы жоғарғы жағында болса С, егер оң болса О жазамыз.
2.Біз қиялдағы нысанды нысанаға аламыз. Егер бала оң көзін жауып тастаса, біз қағаз парағына О әрпін жазамыз, егер сол болса, онда С.
3.Қолдарды кеудеге айқастыру. Егер жоғарғы жағында оң қол болса, біз параққа О әрпін жазамыз, егер сол жақта болса, онда С. Қол шапалақтау.
4. Сол қолды балалар әдетте сол қолымен оң қолды ұрады (біз С жазамыз), егер керісінше оң қолымен сол қолын ұрса, О жазамыз.
Егер сіз ОООО парағына жазсаңыз, онда бала 100% оң қолды, егер СССС болса, онда ол сәйкесінше 100% солақай.
Егер жауапта 2 әріп болса, онда Сіз ми жарты шарларының бірінің үстемдік пайызын көре аласыз.
Мектеп ортасындағы бейімделу ерекшеліктері
Көптеген ата-аналар солақайлар мен оң қолдар арасында қандай да бір айырмашылықтар бар ма және олардың қайсысы мектеп ортасына жақсы бейімделіп, жоғары баға алады деп ойлайды. Солақай балалармен, егер сабақ басталғанға дейін, дайындық кезеңінде, яғни балабақшада белгілі бір оқыту жұмыстары жүргізілсе, онда олар оң қолды құрдастарынан әлдеқайда жақсы оқитын болады. Бұл солақай ақпаратты өңдеу ерекшелігіне байланысты. Егер біз жүз пайыз солақай туралы емес, дәл солақай туралы айтатын болсақ, онда солақайлық сол және оң жарты шардың функцияларының толық айнадағымещысуымен байланысты емес, тек кейбіреулерімен байланысты. Сондықтан, солақай балалар қандай да бір жолмен оң қолды құрдастарынан кем түсуі мүмкін, ал қандай да бір жолмен олардан асып түсуі мүмкін.
Сөйлеу және кеңістіктік көріністерді қалыптастыру
Кейбір солақайларда сөйлеуді қалыптастыру процесі өте ерекше болуы мүмкін. Көбінесе солақай балалар ұзақ уақыт үнсіз қалатыны дәлелденді, содан кейін күтпеген жерден шамамен 3 жасында олар бірден үлкен, грамматикалық түрде жазылған сөз тіркестерімен сөйлей бастайды.
Сыртқы жағынан, солақайлардың сөйлеуі дұрыс, бірақ көбінесе фонематикалық есту және артикуляциялық қабілеттер қалыптаспайды. Бұл солақайлардың біреудің сөйлеуін тұтас блоктармен қабылдауына, түсіруіне және қолдануына байланысты, мұның бәрі оқуда қиындықтарға әкеледі. Солақайлар мәтінді оңай есте сақтайды, бірақ осылайша оқу қиын, өйткені ол аналитикалық және синтетикалық әрекеттермен байланысты.
Демек, мектеп жасына дейінгі баланың ана тілін сәтті игеруі үшін функционалды ассиметрияны ерте жастан анықтау керек, бұл болашақта баланың психикалық және физиологиялық ерекшеліктерін ескере отырып, оқуды құруға ықпал етеді.
Солақайлардың негізгі функционалдық ерекшеліктерінің бірі-ауысудағы қиындық, сәйкесінше балалармен жүйелі түрде айналысу керек. Солақай баланы тыңдау, дыбыстарды анықтау, сөздегі дыбыстардың реті мен реттілігін анықтай білуді қамтитын дыбыстық талдауды үйрету маңызды.
Балада кеңістіктік идеяларды қалыптастыру оның жетістіктерін арттырудың маңызды шарттарының бірі болып табылады. Сондай-ақ, солақай балалардың эмоционалды тұрақсыздығын, стресске төзімділіктің төмендігін ескеру қажет. Мұнда педагог-психологтың жұмысы маңызды. Мектептегі оқу процесінде солақай балалардағы айна әрекетінің көрінісі ерекше назар аударуға лайық. Мектептегі ең маңызды мәселе-баланың жазатын қолын таңдау. Қолды таңдау баланың қалауымен емес, оның ми ұйымымен анықталады. Солақай балаларды күштеп қайта даярлау, сол арқылы ми жұмысының қалыптасқан жүйесін мәжбүрлеп өзгерту жағымсыз салдарға әкеледі.
Солақайға көмек керек пе?
Әрине, негізінен сол қолды жетекші ретінде қолданатын балалар кейбір психологиялық ерекшеліктерге ие және ересектердің көмегіне кем дегенде олардың тұлға ретінде қалыптасуы кезінде және оқытудың басында мұқтаж.
Солақай үшін арнайы бейімделген жабдықты таңдау өте маңызды болады: үстел, жазу және сурет салу керек-жарақтары. Сонымен қатар, баламен сол қолдың оң қолдың орнына жетекші ретінде болуы жарақат емес, өмірде тіпті пайдалы болуы мүмкін қасиет екендігі туралы сөйлесу қажет болады.
Бала өзінің басқа балалардан кем емес екенін, тіпті олардан да асып түсетінін түсінуі керек. Ересек балаларға өз сөздерін растау ретінде әлемге таныла отырып, солақай болған танымал тұлғалардың мысалдарын келтіруге болады. Бұл Александр Пушкин, Альберт Эйнштейн, Майкл Джексон және басқалары. Интернет Сізге көмектеседі-Сіз кез-келген қызмет саласында әйгілі солақайларды таба аласыз, егер Сіз баланың мүдделері саласынан осындай мысалдар келтірсеңіз, бұл оның дамуына қосымша мотиватор болады.
Оқыту ерекшеліктері
- эмоционалдылықтың жоғарылауына байланысты мұндай балалар тез шаршайтынын ескеру қажет;
- шаблондық әрекеттерді үйрену қиын (таңертең және кешке тістері тазалау, төсек жинау);
- әріптер мен сандарды жазуда қиындықтар туындауы мүмкін (бұл мәселені болдырмау үшін солақай үшін арнайы қаламдар, жазбалар, қайшылар және т. б. сатып алуға тырысу);
- оқу, жазу және санауды үйрену процесіне көбірек уақыт бөлу. (проблемалар болуы мүмкін: жазудың баяулауы, әріптер мен сандарды айналап жазуы, қолжазбаның нашарлығы).
Қайта оқыту керек пе?
Бұл сұрақ қазіргі уақытта солақай балалардың көптеген ата-аналарында туындайды. Бұрын Кеңес Одағында бірінші сыныпта сол қолы басым бала міндетті түрде қайта оқытылатын.
Неліктен мұны істеуге болмайды
- ми жұмысының механизмдеріне араласу туындайды. Өйткені, ол бала ми жұмысының ерекшелігімен дүниеге келді, оны қайта оқытқанмен, бала өзгермейді;
- қайта оқыту баланың қалыпты дамуына кедергі келтіруі мүмкін;
- солақайдан оң қолға үйретілген балаларда невротикалық белгілер пайда болуы мүмкін (ұйқысыздық, бас ауруы, тәбеттің бұзылуы, ашуланшақтық, енжар, тұтығып сөйлеу, энурез және т. б.);
- қайта оқытылған солақайларға оқу әлдеқайда қиын болады.
Баланы оң қолымен жазуға мәжбүрлеу арқылы біз жетекші жарты шарды өзгерте алмайтынымызды түсіну керек. Сондықтан, қайта оқытудан келесі салдар тууы мүмкін: сөйлеу қарқыны мен сөйлеу ырғағының бұзылуы (статистикаға сәйкес, тұтығып сөйлейтін әрбір үшінші бала солақай болып табылады), баланың эмоционалды күйіндегі елеулі өзгерістер (ол ашуланшақ, көңіл - күйі бұзылған, ашуланшақ, мазасыз ұйықтайды, нашар тамақтанады). Кейінірек одан да ауыр бұзылулар пайда болады: жиі бас ауруы, тұрақты летаргия. Нәтижесінде невротикалық реакциялар дамиды, мысалы, жүйке тиктері, энурез немесе жүйке-психикалық сфераның функционалды жағдайы бұзылады, яғни невроз дамиды, мысалы, жазуда қолдың түйілуі. Қайта оқытылған солақайларда әртүрлі неврологиялық көріністер болуы мүмкін: тәбет пен ұйқының бұзылуы, қорқыныш, энурез (зәр шығаруды ұстамау), тиктер, тұтығып сөйлеу, ас қорыту жүйесінің бұзылуы, ашуланшақтық, көңіл-күйдің күрт өзгеруі, көлікте жол соғу ауруы.