«Сөйлеудің грамматикалық құрылымын қалыптастыру»
тақырыбы бойынша ата-аналарға кеңес беру:
Логопед-мұғалым: Ужогова А.С.
Күні: 22.01.2025
Мектепке дейінгі жас – ана тілін меңгеру үшін ең қолайлы кезең, ол қарым-қатынас құралы мен тәсілі ғана емес, сонымен қатар ойлау, зейін, есте сақтауды дамытуда маңызды рөл атқарады.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымы - бұл сөз тіркестері мен сөйлемдердегі сөздердің өзара әрекеттесуі. Оның қалыптасуының негізі - баланың жақын ересектермен күнделікті қарым-қатынасы, олармен бірлескен іс-әрекет.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымын меңгеру дегеніміз - сөздердің септік жалғауларын, етістік формаларын, есімдіктерді, сын есімдерді, сандарды дұрыс қолдануды, зат есімдерді сын есімдермен, сандармен үйлестіруді, күрделі сөйлемдерді дұрыс құруды үйрену. Бала жас кезінен ана тілінің грамматикалық мағыналарын игеруі керек, онсыз сөйлеуді түсіну мүмкін емес. Ол «қуыршақ», «ұйықтау» сөздерінің лексикалық мағынасын білуі мүмкін, бірақ грамматикалық мағынасын білмейді («қуыршақ ұйықтайды», «қуыршақ жеткілікті ұйықтады» немесе «қуыршақты ұйықтауға жатқызады», бұл баланың мектепте оқу процесінде айтарлықтай қиындықтарға әкеледі.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымының қалыптасу ерекшеліктері.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымын қалыптастыру бойынша жұмыс бірнеше бағытты қамтиды:
1.сөздің өзгеруі-сан, жыныс, септік;
2.сөзжасам – префикстердің, жұрнақтардың көмегімен жаңа сөздердің пайда болуы, сөйлеудің әртүрлі бөліктері арқылы жаңа сөздердің пайда болуы, күрделі сөздердің пайда болуы;
3.сөйлеудің әртүрлі бөліктерін бір-бірімен үйлестіру;
4. сөз тіркесі -сөйлеуде жалғаулықтармен, предлогтармен күрделі жалпы сөйлемдерді қолдану.
Сөйлеудің жалпы дамымауымен грамматикалық жүйенің қалыптасуы белсенді және пассивті сөздікті игеруден гөрі үлкен қиындықтармен жүреді. Балаларда көптік жалғауды қалыптастыруда, зат есімдерді санмен үйлестіруде тұрақты қателіктер бар. Жаңа сөздердің пайда болуында көптеген қателіктер байқалады; түзілу сын есімдерге қатысты.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымының бұзылуы жазу мен оқудағы көптеген қателіктердің себебі болуы мүмкін, орыс тілінің ережелерін меңгеруге кедергі келтіреді.
Қиындыққа қарамастан, бала мектепке дайындық, толыққанды қарым-қатынас, қоршаған әлемді дұрыс білу үшін мектепке дейінгі балалық шақта грамматикалық жүйені үйренуі керек. Грамматикалық жүйені жеткілікті меңгерместен, кеңейтілген пайымдау, монологты, келісімді сөйлеуді дамыту мүмкін емес.
Бүгінгі таңда мектеп бағдарламалық материалдың күрделенуіне байланысты болашақ оқушылардың сөйлеуін дамытуға жоғары талаптар қояды. Мектепке баратын бала сөзжасам және сөзжасам дағдыларын меңгеруі керек, сөйлемдегі сөздердің байланысын көруі керек. Бұл ойындарда жақсы сіңеді.
Сөйлеудің грамматикалық құрылымын қалыптастыруға арналған ойындар.
«Менікі, біздікі»ойыны
«Бұл менікі» (менің добым), «бұл менікі» (менің сөмкем), «бұл менікі» (менің көйлегім) деп айтуға болатын заттарды ата.
«Түсі бойынша табу» ойыны
Балаларға түрлі түсті суреттер немесе заттар ұсынылады. Ересек адам түсін атайды. Балалар сын есімнің осы түріне сәйкес келетін осы түсті заттарды табады(қызыл-жалау, текше, шеңбер).
«Жапырақтарды дұрыс атаңыз» ойыны.
Жапырақ емендікі - емен жапырағы, жапырақ көктеректікі -көктерек жапырағы, жапырақ қайыңдікі — қайың жапырағы, үйеңкі жапырағы-линден жапырағы-алма жапырағы— …
Ойын «Қандай қарындашпен бояйсың?»
Балаларға боялмаған суреттер беріледі. Балалар қандай түспен және нені бояйтынын анықтайды. Мысалы: «Мен жасыл қарындашпен шөпті, ағаштардағы жапырақтарды, сары қарындашпен күнбағыс, күн және т.б. бояймын».
«Сүйіспеншілікпен ата» ойыны
Ересек адам фразаның бір бөлігін айтады, ал балалар оны сөз қосып аяқтайды.
Гүлі қызыл, ал қызыл гүл,
Шелек көк, ал шелекше .......
Алма тәтті, ал алмаша ……
«Неден жасалған?» ойыны
Ересек адам: «Стакан шыныдан» дейді
Балалар «Қандай?», шыны стакан) стакан шыныдан-шыны, таба шойыннан — шойын, қасық ағаштан — ағаш және т. б.